Monday, August 23, 2010

Popia chef wan yg lazat ^__^

 Salam :) 
Ramadhan ke-14
tp baru juz.. -___-"
ok!
Sempena bulan ramadhan nih, sgt best bile try resepi + makan ramai2..xleh nak salahkan bile xsedap..sbb semua orang pose xleh rase .. kah2 cara terbaek utk mengelat :P
jom try!
Sedapnyer -__-"

Bahan A:
-4 ulas bwg putih
-1 teh lada putih
-2 sudu besar sos tiram
-1 sudu kicap cair

Bahan B
-1/2 cawan soon
-6 keping cendawan kering cina
- 1mangkuk @200gram ayam dadu
-10 ketul udang
-1/2 biji sengkuang

Bahan c
-kulit popia

Cara - cara:
1. Panaskan minyak + masukkan bahan A(pandai2la tunggu bwg putih kekuningan ye :P)
2. Masukkan ayam dulu, diikuti udang
3. Pastuh masukkan bahan2 lain
4. Balut ngan kulit popia + goreng
5. erm..siap! makan! ^__^

Maa makna Abrar wa Ibadullah? :D

salam :)

Alhamdulillah, Allah masih memberi peluang kpd kita utk bernafas di muka bumi Allah. Bernafas atas tujuan menjadi hamba & khalifah kpdNYA..insya Allah..cop, Ke ade yg tengah tahan nafas sekarang? hee :D

"Dan Dia telah memberikan kepadamu segala apa yang kamu mohonkan kepadaNYA. Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, niscaya kamu tidak akan mampu menghitungnya. Sungguh, manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari(nikmat Allah)" surah Ibrahim:34

Bersyukurlah kerna Allah mengutuskan hamba2nya..untuk memjadi asbab hidayah sampai kepada kita .. moga setiap pertemuan kernaNYA di ganjaran pahala di sisi Allah..insya Allah. jazakumullahu khairan kasira! :)

Meh aku nak sharing sikit pasal Abrar & Ibadullah..minggu nih aku jatuh cinta lg! :)
1. Abrar is orang yg buat baik+ taat sbb nak ganjaran @takot@dunia..akhirat nanti Allah akan bg minum gelas minuman syurga...
2.Ibadullah is mu'min buat baik+taat kerna sayang Allah; buat sesuatu tanpa mengharap balas +ucapan thnx from others &  takotkan azab Allah di hari kiamat..then, Allah bg minum dr mataair syurga..
buku rujukan fizilalquran-syed Qutb

Ibadullah adalah orang2 yg disayangi Allah..kita syg Allah & Allah sayang kita..cinta yg berbalas.. cewah :D 
Tertarik dengan buat kerna cinta Allah.. terase lebih ringan berbanding buat sbb nak dapat ganjarankan? bygkan kalo belajar sebab nak score vs belajar sbb cintakan ilmu..hua3.. deanlist semua orang kalo ikot formula cintakan ilmu :P.. ngah3.. alangkah untungnye, dapat jd Ibadullah nih ye~ isk3..bile pulak aku nak sampai tahap nih? iman mcm graph kat bursa saham..selambe jeh nak naek turun..hua3. ayuh mari doa bersama2.. aku doa untuk kamu, kamu doakan untuk aku ye? hehehe

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
Rabbabaa Laa Tuyigh Quluubanaa Ba’da Idz Hadaitanaa wa Hab Lana Mil-Ladunka Rahmatan Innaka Antal-Wahhaab
 “Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Engkau; karena sesungguhnya Engkau-lah Maha Pemberi (karunia).” Ali Imran: 7

يَا مُقَلِّبَ الْقُلُوْبِ، ثَبِّتْ قَلْبِي عَلَى دِيْنِكَ
Yaa Muqallibal Quluub, Tsabbit Qalbi ‘Ala Diinik
Wahai Dzat yang membolak-balikkan hati, teguhkan hati kami di atas agama-Mu.” (HR. Ahmad dan at Tirmidzi)

اللَّهُمَّ مُصَرِّفَ الْقُلُوبِ صَرِّفْ قُلُوبَنَا عَلَى طَاعَتِكَ
Allaahumma Musharrifal Quluub, Sharrif Quluubanaa ‘Alaa Thaa’atik
 “Ya Allah yang mengarahkan hati, arahkanlah hati-hati kami untuk taat kepadamu.” (HR. Muslim)

Selamat berpuasa kawan2 :D

Wednesday, August 11, 2010

indah itu cinta, dan cinta itu indah~

salam :)
ramadhan day 1,
" Allah. on this day make my fasts of those who fast sincerely, and my standing up in Prayer of those who stand up in Prayer obediently, awaken me in it from the sleep of the heedless, and forgive me my sins, O god of the worlds, and forgive me, O one who forgives the sinners"(Los-ramadhan special)

Alhamdulillah, thnx Allah kernaMu aku masih bernafas dimuka bumiMu~
aku jatuh cinta hari ni..semakin dalam cinta itu bile sentiase diungkapkan :D cewah~
credit to empunya pic!
 bak kate Francois Duc de La Rochefoucauld(sori, aku xkenal sape :P) :
"True love  is like ghosts, which everybody talks about but few have seen"..
xde perumpaan lain ke? @_@
Imam Al-Ghazali ada menyebutkan dlm kitab Minhajul 'Abidin(sape tahu kitab ini?):
"Tiap-tiap yang indah itu cinta tetapi yang indah MUTLAK hanyalah satu iaitu Yang Maha Esa"

hehe~ the power of cinta! indah itulah cinta :P 

sering kali kita mendengar word tQ, thnx, terima kasih, terimas, mekasih, 10Q & sesei..termasuk jugak syukran..tp dalam byk2 tuh aku suke lg satu word, jzkk yg menyebabkan aku jatuh cinta pd maksudnya :D

JAZAKUMULLAHU KHAIRAN KASIRA- ramai2
JAZAKALLAHU KHAIRAN KASIRA- utk lelaki
JAZAKILLAHU KHAIRAN KASIRA- utk perempuan

do you know the meaning of those words? 
Jazakallahu - balasan Allah untuk kamu
khairan - dengan kebaikan
kathira -yang banyak

"moga2 Allah membalasmu dgn kebaikan yang banyak" masya Allah ^__^

mari kita mendoakan saudara kita~ hehehe..

 mane satu pilihan hati? 
lepas belajar CE; kite kn bg credit kat org..jazakillah kpd semua :D
~credit to mak aji @ kisah cinta dalam Al-quran(aku amik muqaddimah je :P)
~credit to http://risalah-amal.blogspot.com/2010/05/yang-mana-satu-pilihan-kalbu.html
~credit to los~

Tuesday, August 10, 2010

Ramadhan Al-Mubarak!

salam :)
masuk ramadhan kali nih adalah ramadhan yg ke- 21 spjg aku hidup!! pergh~
kamu pulak? tersengih2 la sorang2...
sejak dah besar nih..peluang nak katam quran..@_@ mak aih...senipis kulit bawang~ heh~
So,azam aku semester nih:- aku nak khatam 1 quran, satu ari satu juz..insya Allah :)
jadi kalo aku byk sgt ckp, tanye jeh kat aku..dah abih ke 1 juz ari nih ;P
arigato semua!
selamat menyambut ramadhan Al-Mubarak ^___^

Monday, August 2, 2010

confuse

salam
aku..
headache!
pening!
jgn buat depan aku, mahu p0n belakang aku..tepi, kanan & kiri
big JGN.. jgn sesekali buat..
tp bende yg jgn tuhla lg kamu nak buat..
mungkin salah ku~ kurang dekat dengan NYA, masih bagai langit dan bumi~
kita boleh berpura2 di depan manusia tp di depan Allah?
kamu jawablah sendiri~
nanti kalau Allah tanye aku, usia mudaku..ape yg aku dah buat..aku p0n masih xde jawapan yg membolehkan aku dapat markah 100%..
erm..usia muda aku habis dgn tidur, movie & gossiping~ T___T

aku p0h0n, agar hatiku sentisa kpd DIA, berharap kepade DIA..
& kamu? semesti aku mahu juga kamu merasaiNYA malah lebih dari aku,
tp kita kenelah same2 perbaiki diri ye..
gambatee!!

semuanya bermula dari diri sendiri dulu~
p/s: bebelan utk muhasabah diri sendiri.. buang yg keroh, amik yg jernih :D

Tegakkan islam dalam dirimu, nescaya Islam akan tegak disekelilingmu, insya Allah