Monday, September 27, 2010

gambatenee finaliss studenist~~ -__-"

salam..
aku nak post something, tp xjd pulak.. 
memikirkan coding fyp asik dok usha aku jeh dari td..
sabar eh fyp, sat aku main ngan hang yeh!
dup dap..dup dap, cepatla raye haji! (sbb time tuh dah abih present fyp! :D)
so, postpone post nih lepas raye haji lah yeh!
Man jadda, wa jadda~
ape nak jadi, jadilah~~~
lalalala :P




cookies

Salam :)
menyiapkan fyp dengan gigihnyer..tup2..jumpe cookies.
ape bende yg kejap leh makan, kejap x?
nak tau maksud cookies ape? click sini

heh! jom kite belajar masak cookies yg leh dimakan ^__^.  
Untuk kecerian yg berpanjangan, jom makan cookies smbil buat FYP ! ^__^

Bahan A 
1.       1 butter 
2.       ½ cup brown sugar 
3.       ¼ cup custard sugar 

Bahan B 
1.       1 biji telur 
2.       ½ sudu kecil esen vanilla 
3.       2 sudu besar tepung jagung 
4.       1 ½ cup of tepung gandum 
5.       ½ sudu kecil baking powder 
6.       ½ cup of almond 
7.       ½ cup choc chip
8.       ¼ cup oat

Cara2 
1.       Mix bahan A 4 minit dgn mesin
2.       Add telur ½ minit
3.       Then masukkan bahan b yg lain dengan mengikut turutan
4.       Letak comey2 atas dulang
5.       Bakar 180 degree dalam masa 20 minit

Sunday, September 26, 2010

Jadikan "ia" sebagai ibadah, niat kerna Allah :)

Salam :)
Bismillahirrahmanirrahim...
check email, dapat kad jemputan kawen lg?..
mungkin ini one of aktiviti dak2 final year final sem kot :D
Islam telah menganjurkan kepada manusia untuk menikah.
Dan ada banyak hikmah di balik anjuran tersebut. Meh kita tgk..antara lain adalah :

a. Menikah Adalah Sunnah Para Nabi dan Rasul
"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus beberapa Rasul sebelum kamu dan Kami memberikan kepada mereka isteri-isteri dan keturunan. Dan tidak ada hak bagi seorang Rasul mendatangkan sesuatu ayat melainkan dengan izin Allah. Bagi tiap-tiap masa ada Kitab. ” (QS. Ar-Ra’d : 38).

Dari Abi Ayyub ra bahwa Nabi SAW bersabda,” Empat hal yang merupakan sunnah para rasul : [1] Hinna’, [2] berparfum, [3] siwak dan [4] menikah. ” (HR. At-Tirmizi 1080)

Hinna’ artinya adalah memakai pacar kuku. Namun sebagian riwayat mengatakan bahwa yang dimaksud adalah bukan Hinna’ melainkan Haya’ yang maknanya adalah rasa malu.

b. Menikah Adalah Bagian Dari ‘Tanda’ Kekuasan Allah SWT.
” Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. ” (QS. Ar-Ruum : 21)

c. Menikah Adalah Salah Satu Jalan Untuk Menjadikan Seseorang Kaya
” Dan kawinkanlah orang-orang yang sedirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas lagi Maha Mengetahui. ” (QS. An-Nur : 32)

d. Menikah Adalah Ibadah Dan Setengah Dari Agama
Dari Anas ra bahwa Rasulullah SAW bersabda,”Orang yang diberi rizki oleh Allah SWT seorang istri shalihah berarti telah dibantu oleh Allah SWT pada separuh agamanya. Maka dia tinggal menyempurnakan separuh sisanya. (HR. Thabarani dan Al-Hakim 2/161).

e. Tidak Ada Pembujangan Dalam Islam
Islam berpendirian tidak ada pelepasan kendali gharizah seksual untuk dilepaskan tanpa batas dan tanpa ikatan. Untuk itulah maka diharamkannya zina dan seluruh yang membawa kepada perbuatan zina.
Tetapi di balik itu Islam juga menentang setiap perasaan yang bertentangan dengan gharizah ini. Untuk itu maka dianjurkannya supaya kawin dan melarang hidup membujang dan kebiri.
Seorang muslim tidak halal menentang perkawinan dengan anggapan, bahwa hidup membujang itu demi berbakti kepada Allah, padahal dia mampu kawin; atau dengan alasan supaya dapat seratus persen mencurahkan hidupnya untuk beribadah dan memutuskan hubungan dengan duniawinya.
Nabi memperhatikan, bahwa sebagian sahabatnya ada yang kena pengaruh kependetaan ini (tidak mau kawin). Untuk itu maka beliau menerangkan, bahwa sikap semacam itu adalah menentang ajaran Islam dan menyimpang dari sunnah Nabi. Justru itu pula, fikiran-fikiran Kristen semacam ini harus diusir jauh-jauh dari masyarakat Islam.

Abu Qilabah mengatakan “Beberapa orang sahabat Nabi bermaksud akan menjauhkan diri dari duniawi dan meninggalkan perempuan (tidak kawin dan tidak menggaulinya) serta akan hidup membujang. Maka berkata Rasulullah s.a.w, dengan nada marah lantas ia berkata: ‘Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu hancur lantaran keterlaluan, mereka memperketat terhadap diri-diri mereka, oleh karena itu Allah memperketat juga, mereka itu akan tinggal di gereja dan kuil-kuil. Sembahlah Allah dan jangan kamu menyekutukan Dia, berhajilah, berumrahlah dan berlaku luruslah kamu, maka Allah pun akan meluruskan kepadamu.

Kemudian turunlah ayat:
“Hai orang-orang yang beriman! Jangan kamu mengharamkan yang baik-baik dari apa yang dihalalkan Allah untuk kamu dan jangan kamu melewati batas, karena sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang melewati batas.” (al-Maidah: 87)

Mujahid berkata: Ada beberapa orang laki-laki, di antaranya Usman bin Madh’un dan Abdullah bin Umar bermaksud untuk hidup membujang dan berkebiri serta memakai kain karung goni. Kemudian turunlah ayat di atas.

“Ada satu golongan sahabat yang datang ke tempat Nabi untuk menanyakan kepada isteri-isterinya tentang ibadahnya. Setelah mereka diberitahu, seolah-olah mereka menganggap ibadah itu masih terlalu sedikit. Kemudian mereka berkata-kata satu sama lain: di mana kita dilihat dari pribadi Rasulullah s.a.w. sedang dia diampuni dosa-dosanya yang telah lalu maupun yang akan datang? Salah seorang di antara mereka berkata: Saya akan puasa sepanjang tahun dan tidak akan berbuka. Yang kedua mengatakan: Saya akan bangun malam dan tidak tidur. Yang ketiga berkata: Saya akan menjauhkan diri dari perempuan dan tidak akan kawin selama-lamanya. Maka setelah berita itu sampai kepada Nabi s.a.w. ia menjelaskan tentang kekeliruan dan tidak lurusnya jalan mereka, dan ia bersabda: ‘Saya adalah orang yang kenal Allah dan yang paling takut kepadaNya, namun tokh saya bangun malam, juga tidak, saya berpuasa, juga berbuka, dan saya juga kawin dengan perempuan. Oleh karena itu barangsiapa tidak suka kepada sunnahku, maka dia bukan dari golonganku.’” (Riwayat Bukhari)

Said bin Abu Waqqash berkata:
“Rasulullah s.a.w. menentang Usman bin Madh’un tentang rencananya untuk membujang. Seandainya beliau mengizinkan, niscaya kamu akan berkebiri.” (Riwayat Bukhari)
Dan Rasulullah juga menyerukan kepada para pemuda keseluruhannya supaya kawin, dengan sabdanya sebagai berikut:
“Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah mampu kawin, maka kawinlah; karena dia itu dapat menundukkan pandangan dan menjaga kemaluan.” (Riwayat Bukhari)

Dari sini, sebagian ulama ada yang berpendapat: bahwa kawin itu wajib hukumnya bagi setiap muslim, tidak boleh ditinggalkan selama dia mampu.
Sementara ada juga yang memberikan pembatasan –wajib hukumnya– bagi orang yang sudah ada keinginan untuk kawin dan takut dirinya berbuat yang tidak baik.
Setiap muslim tidak boleh menghalang-halangi dirinya supaya tidak kawin karena kawatir tidak mendapat rezeki dan menanggung yang berat terhadap keluarganya. Tetapi dia harus berusaha dan bekerja serta mencari anugerah Allah yang telah dijanjikan untuk orang-orang yang sudah kawin itu demi menjaga kehormatan dirinya.

Janji Allah itu dinyatakan dalam firmanNya sebagai berikut:
“Kawinkanlah anak-anak kamu (yang belum kawin) dan orang-orang yang sudah patut kawin dari hamba-hambamu yang laki-laki ataupun hamba-hambamu yang perempuan. Jika mereka itu orang-orang yang tidak mampu, maka Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari anugerahNya.” (an-Nur 32)
Sabda Rasulullah s.a.w.:
“Ada tiga golongan yang sudah pasti akan ditolong Allah, yaitu: (1) Orang yang kawin dengan maksud untuk menjaga kehormatan diri; (2) seorang hamba mukatab7 yang berniat akan menunaikan; dan (3) seorang yang berperang di jalan Allah.” (Riwayat Ahmad, Nasa’i, Tarmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim)

f. Menikah Itu Ciri Khas Makhluk Hidup
Selain itu secara filosofis, menikah atau berpasangan itu adalah merupakan ciri dari makhluq hidup. Allah SWT telah menegaskan bahwa makhluq-makhluq ciptaan-Nya ini diciptakan dalam bentuk berpasangan satu sama lain.
Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.(QS. Az-Zariyat : 49)
Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.(QS. Yaasin : 36)
Dan Yang menciptakan semua yang berpasang-pasangan dan menjadikan untukmu kapal dan binatang ternak yang kamu tunggangi.(QS. Az-Zukhruf : 12)
Dan bahwasanya Dialah yang menciptakan berpasang-pasangan pria dan wanita.(QS. An-Najm : 45)

sumber:Khulasoh dari syariahonline., http://dijalandakwahakumenikah.wordpress.com/2010/08/01/kenapa-perlu-menikah/

p/s: perkahwinan itu ibadah, jadi kawen kerna ape? cintakan Allah @ cintakan manusia?  something to thinkkan?  :)

Thursday, September 23, 2010

Monday, September 20, 2010

teori atau realiti?

:)

Jaja :C = kenal pasti siapa dia, & suruh ayah ibu meminang dia :)

salam :)
bismillahirrahmanirrahim..
ari2 PK nak update blog, byk nak tulis, tp dalam otak pikiran jeh~ tak tertulis pulak
lain kali, bila dekat waktu solat..jgn Faiza mencuri waktu menggoda orang ;P
Penah dengar tentang Jaja & Din?
cite nih ditulis oleh Noor Suraya dari Jemari Seni..
antara penulis yg aku suke bace selain hlovate..
(aku bukan penggemar novel, sorry, aku bace sikit jeh!)
aku bace novel nih bulan 6 yg lalu..
nape aku bace in the first place?? kan aku dah ckp xsuke bce novel -___-
sbb....
dah 4 orang PAKSE aku bace -___-"..
sebelum masuk orang ke- 5, baik aku bace...
haa, aku nak tanye korang nih:-

Sekiranya tiba-tiba anda bertemu dengan lelaki yang membuat jantung anda berlari setara dengan kelajuan jet Sukhoi buatan Rusia, dan mata anda pula tak bisa berpaling daripada dia biarpun sedetik, lalu apa tindakan anda? 
=A=  katakan: lupakan sahaja itu hanya logamaya
=B=  rahsiakan perasaan anda dalam diari merah jambu
=C=  kenal pasti siapa dia, dan suruh ayah ibu meminang dia
=D=  segera periksa jantung, mata dan tekanan darah, ke doktor pakar

dalam cite nih, Jaja pilih C, pergh, macho betul~ bak kate pepatah melayu : perigi cari timba.. ceh, ade ke istilah tuh dalam islam? salah ke perempuan cari lelaki? sendiri Pk la eh? :P
Masalah.masalah.masalah.
bila dari mata turun ke hati..isk3 susah2.. astarfirullahalaziem..Y__Y.. moga Allah pelihara hati - hati kita.ameen
 "prevent is better than cure".. b4 turun ke hati, jgn turun ke mata terus :D
itulah salah satu hikmah kenapa Allah suruh kita menundukkan pandangan..
Katakanlah kepada laki - laki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu lebih suci bg mereka. Sungguh, Allah Maha Mengetahui apa yang mereka buat.Dan katakanlah kepda para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasan(auratnya) kecuali yang biasa terlihat. ......  [An-Nur:30 - 31]
p/s: ayat 31 tuh pjg lg..semak quran eh? alang2 bukak quran kita bacelah sikit ye..(reminder terutama kepada empunya diri)

Pesanan nabi kepada Ali bin Abi Thalib;
يَا عَلِىُّ لاَ تُتْبِعِ النَّظْرَةَ النَّظْرَةَ فَإِنَّ لَكَ الأُولَى وَلَيْسَتْ لَكَ الآخِرَةُ
”Hai Ali! Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pada pandangan pertama, adapun yang berikutnya tidak boleh”. (HR Ahmad, Abu Daud dan Turmidzi).

td, aku kate nak cita pasal Jaja & Din, kesini pulak ye~ 

jap eh, aku nak sambung sikit lg... bukan senang nak pelihara hati dengan prisai yg menghalang jahiliyah dari masuk ke dalam hati? ambil masa.. tp kite kene berusaha kan? cari kawan2 yg membantu kite ke arah yg lebih baik & ajak la ramai2..kempen sama2 improve diri, baru bestkan? xgitu?..aku sendiri xkuat lg utk buat prisai diri sorang2..~ haa, setan jgn dok goda aku pulak... ya Allah, aku mohon kekuatan dariMu~
Mintalah pertolongan dengan sabar dan shalat .Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu.(Al-Baqarah:45)
Suke pulak sambungan ayat kat atas nih:
iaitu mereka yang yakin bahawa mereka akan menemui Tuhannya dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya (Al-Baqarah:46)
kiranya kamu sedih kerna hati mu bukan miliknya..(cewah, nih ayat standard bukan? :P)
Hanya Dialah pemilik hati - hati di atas muka bumi ini.. bukan dia.
ingatlah suatu hari nanti kita pasti akan kembali kepadaNYA... 
tanya diri : amalan apa yang akan kita bawa? byk saham dosa atau pahala?

seronokkan bila kebaikan kita jd berganda2.. contoh mudah: bile kita ajar seseorang & sepanjang mane ilmu itu diamalkan & disampaikan kpd orang lain, dapat pahala.. fuhh.. tp cane pulak dosa?~~ T__T.. 
Dan mereka berkata lagi: Wahai Tuhan kami, sesungguhnya kami telah mematuhi kehendak ketua-ketua dan orang- orang besar kami, lalu mereka menyesatkan kami dari jalan yang benar.Wahai tuhan kami, berilah mereka azab sengsara dua kali ganda, dan laknatkanlah mereka dengan laknat yg sebesar - besarnya.(Al - Ahzab : 67 - 68)
isk2, bile kita buat dosa & orang len tiru dapat saham jugak!..siap minta kenekan 2 kali ganda + laknat pulak tuh.. bende nih lah buat aku risau~ isk3..kadang- kadang kite xperasan yg perbuatan kita tuh leh menyebabkan orang len dapat dosa..ye dok? ya Allah, ampunkan dosa2 kami same ade yang diketahui mahu p0n tidak. amin~ 
kenapa aku berceritakan semua ini??
kerna aku mahu berpimpin tangan beramai2 besama kalian menuju ke syurganya.. ~ 
andai aku yg tersilap, ingatkan aku tentang DIA~

"Ya Allah,jika ujian ini untuk menguji keimananku, berilah aku kekuatan, keimanan dan ketaqwaan. Jika ujian ini untuk kaffarah dosa-dosaku, berilah aku kesabaran dan keredhaan.”
sambung nantilah eh cerita Jaja & Din tuh..sorry! next entry kot, xpon korang try la bace :D
quote sikit :
Biarlah bagaimana kuat pun dugaan yg diterima, dugaan itu pastinya tidak melebihi apa yang kta sanggupi. Dan kebahagiaan itu bukan pada pandangan orang, tetapi pada apa yang kita rasa

with lot of love,
may
^__^