Sunday, October 31, 2010

berbisik, tp harap kamu mendengarnya~

Salam,
bismillahirarahmanirrahim...
dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lg Maha Penyayang,

lagu itu..
kembali berlegar - legar di otak fikiran ku~

bila hati menghadap tuhan,
baru ku sedar, ada kelemahan,
berasa kerdil berbanding yg esa,
terharu terfikir bertapa agungya..
tuhan..ouh..
-------------------------------------
ingin ku ubah cara hidup ku yg lalu
menjadi hamba yg diredha selalu
Tiada palsu wahai tuhanku,
Allah yg satu

Rabbi,
Engkau ciptakan aku dan seluruh makluk di dalam nya,
Engkau ciptakan juga alam semesta,
Udara yg segar,  burung - burung yg berterbangan, subhanallah~
nikmat..nikmat..nikmat yg tak terhingga...tp..

Rabbi,
maafkan aku,
kadang - kadang aku terlupa...
terlupa kerna apa Engkau ciptakan aku?

“Maka apakah kalian mengira, bahwa sesungguhnya Kami menciptakan kalian secara main-main dan bahwa kalian tidak akan dikembalikan kepada Kami?” (Al Mu’minun: 115) 
 
aku terduduk.
berfikir...& berfikir..
anda tahu jawapannya?
khabarkan pada ku...
aku ingin tahu...
untuk apa ya rabbi?

“Dan tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan untuk menyembah-Ku.”(Adz Dzariat:56) 
sebagai abid, hamba kepada Allah..

satu tujuan yg mulia, agung & besar..
nah~ hanya sekadar solat sajakah dikira ibadah?
tidak..tidak..tidak
semua benda yang diniatkan kerna Allah, adalah ibadah.. :)
buatlah dengan ikhlas..hadirkan hati..
setiap perbuatan, percakapan & segalanya hanyalah kerna DIA..

tp, kamu nak beribadah kpd Allah sorang2 ke?
dapat pahale sendiri2?
tak sayang geng2 & mereka disekeliling kamu ke?
kamu sorang2 masuk syurga...
kate geng..
nak la geng kat dunia jadi juga geng kat syurga kan?

aku tediam..
diam lg..
tak sayang ke aku pd mereke?
kamu yg tahu, tak syg ke pada aku?
diam lg..
Now we share the same bright sun,
The same round moon
Why don’t we share the same love
Tell me why not?

di situ lah tujuan kedua kita hidup, sebagai khalifah...
menjadi wakil Allah.. mentadbir alam ini~
ingin ku terangkan disini..
tp, kamu mahu mendengar nya x?
...........
mahu?

Rabbi,
hati ini, engkaulah pemiliknya,
& pemilik hati - hati yg ada diatas muka bumiMu,
peganglah hati - hati kami agar sentiasa kuat & istiqamah di jalanMu,
eratkan hati - hati kami ya Allah...
limpahkan kasih sayang & rahmatmu kepada kami ya Rahman, ya Rahim

aku, insan kedil~
aku tidak mampu utk mengembirakan hati kamu semua..
kerna aku yakin, kegembiraan & ketenangan itu milik Allah..
aku mohon kpd Allah dengan sangat, limpahkan nikmat kegembiraan & ketenangan itu~
Jadikanlah kami orang - orang yang lebih bersyukur kepadaMu..

"Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan ingat kepadamu, bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu ingkar kepada-ku" (Al-Baqarah: 152)


Alhamdulillah, thnx you Allah,
bila ku jauh, Engkau sentiasa dekat..
dekat & dekat...


with love,
may


"Diri ini tiada kekuatan utk menjadi kepala keretapi yg memandu & bergerak membawa gerabak2 panjang menyesuluri jalan2 ke jannah. Namun, aku berazam akan jadi walau sebiji dari skru2 yg menyambungkan badan2 atau jentera2 keretapi itu. Yang pastinya, aku juga ingin bersama2..Membawa ummah kembali kepada Allah"

'Sampaikan lah walaupon satu ayat' 
:)

Tuesday, October 19, 2010

tradegy 20 October 2010:pain [-__-]

salam..
to0 excited nak buat test, sbb? dah lame xade test.. rase mcm gempak..
isk3..excited nak menghadap buku kot 
menghadap buku tanpa memahami
cane?
turn out.. lepas abih test.. terus mark paper..
guess dapat berape?
-____-"
setelah sekian lame xmerasai perasaan nih....
;'(
bergenang2..depan sir.. 
mulala senaraikan subject semester nih...
xtau nak score mane..
bergenang ag~
~in hardship, Allah showed His love~
ouh Allah, forgive me!
i love but i hate t0o~ sigh!'

13:28

setiap detik, DIA tahu~

Monday, October 11, 2010

angka 9 & 17...

Salam :)
bismillahirrahmanirrahim..
this month, especially this week will be a hectic week i guess... 
hoping that all work can be done within the period & in a quality work, insyaAllah..heh~ 
(buatla awal2kan!):P

reminder of the week :)
Cukuplah Allah (menjadi penolong) bg kami & dia sebaik - baik pelindung (Al-Imran:173)
sebelum nak usha coding mlm nih jejom kite tanye rohani kite dah makan ke?
fizikal rasenyer dah cukup gemok dah~ lalala..hehe

Question 1
Dalam sehari, berape kali Allah perintahkan kite utk perbaharui syahadah kita?
..............................
disini kepakaran matematik diperlukan ye.. :D
jawapan : min 9 kali, iaitu time solat - bacaan syahadah dalam tahiyat
subuh-1, zohor, asar, maghrib& insyak 4x2=8; 
--->1+ 8 = 9
 Peyaksian kita,  
"bahwa tiada tuhan yg disembah melainkan Allah, & nabi Muhammad itu pesuruh Allah"
Question 2
Dalam sehari jgk, berape kali kita pohon supaya Allah bg hidayah kpd kita?
................................
................................
*pikir..pikir lg! 
17?
18? 
32? erk!!! 
aku jwb 17 minimum, 
sure ke? - aku diprovoke time disoal...
grr..dah suspen mcm cite who want to be a millionaire pulak.. 
terkebil2 lg..hampir semua bacaan solat cube aku terjemahkan..
jwb lg...17 kot..(mulalah ade kot2kan..)..
sure ke?? - kene provoke lg -___-"
heh..endingnyer betul.. ades..
17 kali kawan2....
dalam bacaan ape?

Tunjukilah kami jalan yg lurus.........(Al-fatihah:6)
Dalam ayat tersebut terkandung makna, berikanlah ilham kepada kami, berikanlah taufik kepada kami, berikanlah rezeki kepada kami, atau berikanlah anugerah kepada kami. Sebagaiamana yang ada pada firman-Nya, 
"Dan Kami telah menunjukkan kepadanya dua jalan." (Al-Balad: 10). 
 Artinya, kami telah menjelaskan kepadanya jalan kebaikan dan jalan kejahatan. 

Selain itu, dapat juga menjadi muta addi' (transitif) dengan memakai kata "ila", sebagaimana firman-Nya,
"Allah telah memilihnya dan menunjukkannya kepada jalan yang lurus." (An-Nahl: 121).
Makna hidayah dalam ayat-ayat di atas ialah dengan pengertian bimbingan dan petunjuk. 

Demikian juga firman-Nya,  
Dan sesungguhnya engkau (Rasulullah saw) benar-benar memberi petunjuk kepada jalan yang lurus." (Asy-Syura': 52).

Jika ditanyakan, mengapa seorang mukmin meminta hidayah pada setiap saat, baik pada waktu mengerjakan salat maupun di luar salat, padahal ia sendiri menyandang sifat itu. Apakah yang demikian itu termasuk tahshilul bashil (berusha memperoleh sesuatu yang sudah ada)?

Jawabnya adalah tidak. Kalau bukan karena dia perlu memohon hidayah siang dan malam hari, niscaya Allah SWT tidak akan membimbing ke arah itu. Sebab, seornag hamba senantiasa membutuhkan Allah setiap saat dan situasi agar diberikan keteguhan, kemantapan, penambahan, dan kelangsungan hidayah, karena ia tidak kuasa membarikan manfaat atau mudharat kepada dirinya sendiri kecuali Allah menghendaki.

Oleh karena itu, Allah SWT selalu membimbingnya agar ia senantiasa memohon kepada-Nya setiap saat dan supaya Dia memberikan pertolongan, keteguhan, dan taufik.

Allah SWT juga berfirman memerintahkan hamba-hamba-Nya yang beriman untuk mengucapkan (doa):
"Ya Rabb kami, jangan Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan karuniakanlah kepada kami rahmat dari sisi-Mu, karena sesungguhnya Engkau Maha Pemberi (karunia)." (Ali Imran: 8).

Sumber: Terjemahan Lubabut Tafsir Min Ibnu Katsir (Tafsir Ibnu Katsir), Tim Pustaka Imam as-Syafi'i
Tafsiran ayat al-fatihah rujukan & details click here

ape nak buat bace nih? ^__^
1)pasnih bersaksilah dengan bersungguh2 setiap kali solat at least, sbb kdg2 kite xperasan kita ..dah melebihkan yg lain selain Allah..astarfirullah hal 'aziem, moga Allah jauhkan yeh~
comman ayat, "seb baek ko ade, kalo x, mati aku!" -__-"
sepatutnyer, "Alhamdulillah..".. ayat belakang? pandai2la ye :P
2) time bace fatihah tuh, hayatilah & berdoalah dengan bersungguh2

moga Allah sentiasa dekat dengan kita, insya Allah
Allah jgn jauh, dekat..dekat~

p/s: hikmah angka 9 & 17 kan?  :)